Wiaty do garażowania pojazdów

Maszyny budowlane używane na dużych placach budowy były najczęściej pozostawiane tam, gdzie pracowały na czas przerwy, gdyż niewiele firm przejmowało się wystawianiem ich na długotrwałe działanie pogody. Zdarzało się jednak iż takie traktowanie sprzętu powodowało jego nadmierne zużycie, głównie z powodu korozji stali czy zatarć wewnętrznych mechanizmów. By zapobiec takim uszkodzeniom, na wielu placach powstawały improwizowane parkingi czy garaże na maszyny, choć rzadko spotykano blaszane garaże o wystarczająco dużej powierzchni by móc przechowywać w nich ciężki sprzęt budowlany.

Modularna wiata stalowa

wytrzymałe wiaty staloweZ powodu dość niewielkiej dostępności garaży tymczasowych, bardzo wiele firm które w ogóle przejmowały się miejscem garażowania sprzętu optowało za stworzeniem zadaszonych parkingów na terenie budowy. Takie rozwiązanie przede wszystkim chroniło maszyny przed zalaniem na postoju w trakcie silnego deszczu, lub usterkami spowodowanymi zbyt długim wystawieniem bezpośrednio na słońce. W celu stworzenia takich miejsc używane były przede wszystkim lekkie, aczkolwiek wytrzymałe wiaty stalowe, bardzo podobne konstrukcyjnie do blaszanych garaży, aczkolwiek od takowych o wiele większe. Szkielety wiat posiadały możliwość zabudowy z każdej strony, dlatego też mogły służyć do garażowania pojazdów o dowolnej wielkości, jak również służyć do wielu innych zadań, choćby jako przestrzeń magazynowa lub tymczasowy warsztat naprawczy. Większość wiat składała się ze szkieletów o regulowanej wysokości i szerokości, na których montowano ściany i dachy z blaszanych płyt. Boczne płyty, z których tworzono ściany wiaty, mogły być zarówno całkowicie zamkniętą powierzchnią, aczkolwiek mogły również posiadać drzwi lub okna, jeśli właściciel widział potrzebę montowania takowych. Dach usytuowany był najczęściej pod niewielkim kątem, dzięki czemu nie było możliwości nagromadzenia wody, zmniejszając podatność blachy, z jakiej był wykonany, na korozję i uszkodzenia po kontakcie z zanieczyszczoną wodą.

Szkielety, natomiast, mogły zostać bardzo łatwo i szybko dostosowane do wymiarów większości maszyn budowlanych, gdyż w razie konieczności mogły być one łatwo połączone by stworzyć wyższą i szerszą konstrukcję. Niektóre rodzaje wiat posiadały możliwość montażu większej ilości udogodnień, jeśli miały one służyć przez bardzo długi czas. Najczęściej spotykanymi były rynny odprowadzające wodę podczas deszczu, oraz modularne elementy oświetlenia, ułatwiające ustawienie pojazdu po zakończeniu pracy, trwającej nierzadko do godzin nocnych.